
Page 1Politics-Economics-Business

INTERCON INTERNATIONAL USA, INC., 725 15th STREET, N.W., SUITE 903, 
WASHINGTON, D.C.  20005 -- 202-347-2624  --  FAX   202-347-4631

 

Tuesday, April  17, 2001
Daily intelligence briefing on the 

former Soviet Union 

DAILY REPORT ON RUSSIA 
AND THE FORMER SOVIET REPUBLICS

Published every business day                                                  
since 1993 

Russian Federation

Politics

Moldovan President Begins Russian Visit
• Moldovan President Vladimir VORONIN, while 
visiting Moscow, said that Moldova would participate 
in the integration of the Rus-Belarus Union as an 
observer. On Monday, VORONIN met with Russian 
President Vladimir PUTIN, who responded posi-
tively to Kishinev’s interest in the Union. However, 
VORONIN also expressed an interested in joining 
the European Union (EU). He said it would be better 
to join the EU with Russia and Belarus. Regard-
ing NATO membership, VORONIN maintained, in 
compliance with the Moldovan Constitution, the 
state will be neutral. He noted that there is no need 
for Russian peacekeepers currently in Moldova. 
He said, “they have fulfilled their tasks, and there 
is no need for them now… we can avail ourselves 
without the peacekeeping force.” This issues was 
not addressed in talks with PUTIN. VORONIN will 
meet Yevgeny PRIMAKOV who chairs the state 
commission for a political settlement in the Trans-
Dniester region. The two leaders expressed interest 
in expanding bilateral cooperation in the fuel and 
energy complex, including transit routes of Rus-
sian electricity to Southern European countries. 
VORONIN also met with Prime Minister Mikhail 
KASYANOV and representatives of Russia’s so-
called power ministries. Speaking about Moldova’s 
debts for Russian gas, VORONIN pointed out gas 
accounted for only $112 million out of the total 
700-million debt, while the remaining sum was made 
up of fines and other penalties. Later today, the 
Moldovan President will visit Russia’s national gas 
giant Gazprom. Moldova exports to Russia total 60 
percent. The main purpose of VORONIN’s visit is to 
meet Russia’s top leaders and to define prospects 
of bilateral mutually-beneficial cooperation in the 
political, trade and economic spheres. 

Russia-Iraq Boost Ties
• Iraqi Vice President Taha Yassin RAMADHAN 
arrived in Moscow on Monday. The official Iraqi 
News Agency (INA) said RAMADHAN’s visit is 
aimed at high-level discussion of bilateral ties. 
The Iraqi vice president added Russia, “‘has been 
maintaining positive historical stands towards the 
Arabs,” and that Iraq would work to have Moscow 
play a greater role in Arab world. Russia is Iraq’s 
main supporter at the UN Security Council and it 
has been a traditional trade partner.

Economy
 
Russia Approves Railway Reform 
•     Russia approved a preliminary plan to reorganize 
the state-owned railways over the next 10 years by 
splitting them into privately run companies to oper-
ate trains and services and a state company to run 
the rail-track network, Bloomberg News reported. 
After a final version of the program is submitted next 
month, the government will begin the first stage of 
the plan, Economy Minister German GREF said. 
That stage will involve pushing through parliament 
laws to separate the Railways Ministry’s regulatory 
functions from the rail businesses it operates, and 
to improve the transparency of its financial report-
ing, he said. “Today the Railways Ministry is not run 
as a business, 
but is a discon-
nected structure 
that doesn’t fit 
any economic 
logic, ”  GREF 
said on Thursday 
after a govern-
ment meeting. 
The Railways 
Ministry’s 2000 
revenue totaled 
264 billion rubles 



Page 2Politics-Economics-Business

Intercon's Daily April 17, 2001

When you need to know it as it happens

Tuesday

($9.1 billion). President Vladimir PUTIN has said 
the break-up of Russia’s power, natural gas and 
railways monopolies is a key part of his govern-
ment’s economic program. “The government today 
demonstrated that it understands there has been a 
colossal depreciation of one of the country’s main 
assets,” Railways Minister Nikolai AKSYONENKO 
said.

Oil Export Taxes Could Increase If Prices 
Rise
•     The Russian government supported the Finance 
Ministry’s proposal to improve the mechanism of 
defining oil export taxes, Deputy Finance Minister 
Sergei SHATALOV told journalists following a Cabi-
net meeting on Friday. According to him, calculations 
made by the Finance Ministry proved that there is a 
possibility to reconsider oil export taxes. They will 
remain the same if world oil prices stay at $20 per 
barrel, but they will be slightly increased if the prices 
advance. “In any event, oil companies will not lose 
anything,” SHATALOV stressed. For instance, if one 
barrel of oil costs $25 on average this year, the tax 
burden will reduce from 42.6 percent to 40.6 percent 
of oil earnings. In the event of an oil price drop, the 
tax burden will go down as well. If oil prices remain 
$20, the tax burden will be 37.6 percent. If they fall 
to $17, taxes will equal 36 percent. The mechanism 
of defining oil export taxes will correspond to the 
principle, “the less prices and profits, the less is 
the government’s participation in the earnings of 
oil companies,” SHATALOV said.

Ruble = 28.85/$1.00 (NY rate)
Ruble = 28.91/$1.00 (CB rate)
Ruble = 25.50/1 euro (CB rate)

Business

Media Scandal Spreads To TNT
•     NTV journalist, who refused to sign a commit-
ment statement with Gazprom management, are 
facing new troubles at GUSINSKY’s TNT. Russian 
Tax Police have charged the chief accountant at 
TNT, Yelena METLIKINA, over a tax dispute that 
had already been settled. GUSINSKY’s spokes-
man Dimitry OSTALSKY said the station’s general 
director was also expected to face charges in the 
case, even though the $7,000 tax demand at the 
center of the squabble had been paid. The charge, 
tax evasion by conspiracy, carries a sentence of 

up to seven years. Investigators said they would 
charge TNT director Pavel KORCHAGIN with the 
same crime when he returns from a business trip 
later this week. Media Most said the tax charges 
were political. “By putting pressure on the leader-
ship of TNT, the authorities are trying to keep the 
former NTV team off the air for good,” Media Most 
said in a statement. Most of NTV’s journalists have 
joined forces with TNT to continue their broadcasts. 
GUSINSKY and Boris BEREZOVSKY have been 
holding talks on the creation of a new independent 
national television channel with the merger of TNT 
and BEREZOVSKY’s TV6 Channel. On Monday, 
Richard WRIGHT, the head of the European 
Commission’s mission to Russia, said the situa-
tion had worsened by recent events surrounding 
NTV, Interfax said. WRIGHT said European Union 
(EU) representatives may raise the issue of media 
freedom at a EU-Russia summit set to open May 
17th in Moscow. US State Department spokesman 
Richard BOUCHER Monday said NTV is, “the only 
one of Russia’s three largest television networks 
that’s been independent of government control. We 
certainly hope that this weekend’s management 
takeover will not prevent it from continuing to play 
that role...We’re watching this very carefully. We 
think it would be a great loss to the people of Russia 
if the changes at NTV reduce their access to a wide 
range of news and views over the airwaves.”

Media Most Outlets Feel The Pressure
•     Under pressure on Monday, Sem Dnei pub-
lishing house, where Media Most founder Vladimir 
GUSINSKY was recently outvoted by state-run gas 
monopoly Gazprom and the publishing president 
Dmitry BIRYUKOV, issued a statement saying it 
would stop financing the liberal Segodnya daily 
starting today, and the paper’s editor announced 
he would close it down. Segodnya editor-in-chief 
Mikhail BERGER, who was sacked on Monday, 
said, “What has happened to Segodnya simply 
accomplishes the process of exterminating opposi-
tion media, which started with NTV.” Sem Dnei had 
earlier announced plans to shut the loss-making 
paper from May 1st, but later decided to hand over 
all its shares to editorial staff, Reuters reported. 
The decision to close Segodnya will be put to an 
extraordinary shareholders’ meeting on April 26th 
for approval. Meanwhile, editors of another Sem 
Dnei outlet, the weekly magazine Itogi published in 
partnership with Newsweek, fired the entire editorial 


